5-6. évfolyamos diákokból alakult 4 fős csapatok részére rendezett több lépcsős verseny.
A vetélkedővel kapcsolatos előzetes feladat:
A versenyzők készítsenek egy fénnyel kapcsolatos A/2-es tablót tetszőleges technikával. Az iskola és a csapat neve kerüljön fel a tabló hátoldalára! A tablókat a Bocskai Galériában állítjuk ki, és a vetélkedő részeként a csapatok fogják pontozni. Kérjük, hogy az elkészült munkákat február 23-ig juttassátok el a verseny helyszínére!
A vetélkedőn elsősorban kreativitást igénylő, játékos feladatokra számítsatok! (szókereső, szétvágott szöveg, kép összerakása, Internetes keresés…)
Témakörök:
- A Naprendszer
- Holográfia
- Fény a mindennapokban
- Fény a használati eszközökben
- Szivárvány
- Délibáb
- Színkeverés
- Fény a természetben (rejtőszín, szemfoltok, mimikri, színváltás, árnyékok…)
- A fény fizikai tulajdonságai
Mengyán András, a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia rendes tagja, Munkácsy-díjas képzőművész legújabb fényszobrainak kiállítása nyílik meg Fényvarázslat címmel, amit Kroó Norbert akadémikus, a Fény Éve Programbizottság vezetője nyit meg, valamint beszédet mond Fábián László művészeti író. A kiállítás május 15-éig tekinthető meg.
A Fényidézés a fiatal szobrász, Szvet Tamás (1982) fényinstallációja. A sötét térben található tucatnyi objektet a látogatók interaktív módon, séta keretében világíthatják meg, a falakra vetülő árnyak a fényművészet magyar vonatkozású történetét elevenítik föl. A változó fény révén a mű és a műtörténet reflektív viszonyát teremti meg együtt az alkotó és a néző.
Alapfeltevésünk, hogy tanárként és diákként is közös nyelvünk lehet a mese, a testi és szellemi nevelésen túl a diákok lelki fejlődésére is figyelnünk kell. A mesén keresztül a diákok a felfedeztető tanítás (inqiury based learning) elemeire támaszkodva érthetik meg az őket körülvevő világ szabályszerűségeit. A tanulói kísérletezést, közvetlen tapasztalatszerzést egy, a hétköznapi életében megtapasztalható jelenség, a szivárvány több szempontból történő körüljárásával kívánjuk megvalósítani. A középiskolai oktatásunkban jól bevált színes kísérleteket módosítottuk óvodás és általános iskolás korosztály számára. A kísérleti bemutató alatt a gyerekek szüleikkel együtt végeznek színes kémiai kísérleteket, elsősorban hétköznapi alapanyagok felhasználásával.
Az esemény honlapja ide kattintva megtekinthető.
Legfontosabb célunk, megyénk alkotó diákspektrumának egy játékos ugyanakkor komoly felkészülést igénylő projektfolyamatba invitálása. Szeretnénk, ha az elkészült alkotások további természettudományos szerkezetek készítésére sarkallnák a kísérletezni vágyó tanulókat.
A verseny zárásának kiemelt momentuma egy közös beszélgetés és a planetáriumi előadás.
Az Európai Fizikai Társulat (EPS) kezdeményezésére 2015 „A fény nemzetközi éve”. Az ENSZ és az UNESCO világeseménnyé emelte a kezdeményezést, ezért ebben az évben kiemelt figyelmet kap a fény tudományos, oktatási, technológiai orvosi és egyéb alkalmazásai.
Ebből az alkalomból a Kecskeméti Katona József Gimnázium egy nagyszabású városi megmozdulást kezdeményez az oktatási intézmények tanulói (szülei) részvételével.
A sétáló szivárvány
megvalósítására, hívjuk tehát a város iskoláit, mely az oktatási intézmények közötti, a szivárvány színeibe öltözött diákok felvonulásával jeleníti meg ezt a mindenki számára ismert gyönyörű természeti jelenséget.
A résztvevők vörös, narancs, sárga, zöld, kék és ibolya (lila) színű pólóban, hat oszlopban vonulnak végig a városon a jelentkező iskolák között, folyamatosan gyarapítva a kígyót.
A város főterén egy közös versmondással zárul.
Június 24 – Szent Iván napja, a nyári napforduló ünnepe, a szertartásos tűzgyújtás egyik jeles napja. A napfordulókat már a keresztény egyház létrejötte előtt megünnepelték, a Nap évenkénti megújulását kívánták mágikus úton elősegíteni.
A Szent Iván napi tűzgyújtás szokása Magyarországon az északi és déli peremvidéken maradt fenn legtovább. Szent Iván estéjén tüzet gyújtottak, majd azt körültáncolták. A tűz meggyújtásának különböző szertartásos módjai voltak, és sok egészségvarázsló hiedelem is fűződött hozzá. Zoborvidéken a fiatalokat párosító dalokkal összeénekelték, majd a párok átugrották a tüzet.
A táborban ezt a szokást elevenítjük fel. Kodály Zoltán századeleji zoborvidéki gyűjtéséből tanulunk énekeket. Koreográfiát tanulunk, amely a tűz körüli tánc, és az összeéneklés táncos része lesz. Az ének és a tánc kézműves foglalkozásokkal egészül ki. Nemez ékszereket készítünk melyek a Napot, Holdat, csillagot formázzák. A programra 8-18 éves korig fogadunk gyerekeket, maximum 40 főig.
A műsor egy látványos show. A gyerekek és a program megalkotója egy-egy dobon felemás verőkkel egy előre megírt – változatos, asszimetrikus ritmusokat is tartalmazó – darabot adnak elő. Mögöttük fényorgonákat helyezünk el, melyek az ütések hatására különböző színben játszanak. A programhoz műanyag hangolt csövek is kapcsolódnak.
Irodalmi est, amelyen Szabó T. Anna fényihletésű verseiből olvas fel és elemez, Péterfy Gergely a fény és felvilágosodás témájáról ad elő, valamint Závada Pál a fényképezésről mint a fény művészetéről beszél. Az előadásokat követően Dukay Barnabás fénnyel kapcsolatos műveiből csendül fel válogatás az Anima Musicae Kamarazenekar tolmácsolásában; maga a szerző vezényel.
Részletes program
Péterfy Gergely: “Szofi a sötétben”
Szabó T. Anna: „Erős ragyogás”
Závada Pál: Természetes fény – a Weisz-féle napfényműterem
Válogatás Dukay Barnabás fénnyel kapcsolatos műveiből.
Dukay Barnabás: Fölizzás a tüzekben – nonett három hegedűre, három mélyhegedűre és három gordonkára
Dukay Barnabás: …napfényből, vízből és kövekből… – hangköltemény két hegedűre
Eric Satie – Dukay Barnabás: A Názáreti második darabja – hangszeres responzórium szóló hegedúre, szóló gordonkára és vonós kamaraegyüttesre
Dukay Barnabás: Szellő fodrozta víztükör a hajnali fényben – hangszeres motetta négy hegedűre és négy mélyhegedűre
előadók: Péterfy Gergely, Szabó T. Anna és Závada Pál
zene: Anima Musicae Kamarazenekar
vezényel: Dukay Barnabás