Alapfeltevésünk, hogy tanárként és diákként is közös nyelvünk lehet a mese, a testi és szellemi nevelésen túl a diákok lelki fejlődésére is figyelnünk kell. A mesén keresztül a diákok a felfedeztető tanítás (inqiury based learning) elemeire támaszkodva érthetik meg az őket körülvevő világ szabályszerűségeit. A tanulói kísérletezést, közvetlen tapasztalatszerzést egy, a hétköznapi életében megtapasztalható jelenség, a szivárvány több szempontból történő körüljárásával kívánjuk megvalósítani. A középiskolai oktatásunkban jól bevált színes kísérleteket módosítottuk óvodás és általános iskolás korosztály számára. A kísérleti bemutató alatt a gyerekek szüleikkel együtt végeznek színes kémiai kísérleteket, elsősorban hétköznapi alapanyagok felhasználásával.
Az esemény honlapja ide kattintva megtekinthető.
Legfontosabb célunk, megyénk alkotó diákspektrumának egy játékos ugyanakkor komoly felkészülést igénylő projektfolyamatba invitálása. Szeretnénk, ha az elkészült alkotások további természettudományos szerkezetek készítésére sarkallnák a kísérletezni vágyó tanulókat.
A verseny zárásának kiemelt momentuma egy közös beszélgetés és a planetáriumi előadás.
Az Európai Fizikai Társulat (EPS) kezdeményezésére 2015 „A fény nemzetközi éve”. Az ENSZ és az UNESCO világeseménnyé emelte a kezdeményezést, ezért ebben az évben kiemelt figyelmet kap a fény tudományos, oktatási, technológiai orvosi és egyéb alkalmazásai.
Ebből az alkalomból a Kecskeméti Katona József Gimnázium egy nagyszabású városi megmozdulást kezdeményez az oktatási intézmények tanulói (szülei) részvételével.
A sétáló szivárvány
megvalósítására, hívjuk tehát a város iskoláit, mely az oktatási intézmények közötti, a szivárvány színeibe öltözött diákok felvonulásával jeleníti meg ezt a mindenki számára ismert gyönyörű természeti jelenséget.
A résztvevők vörös, narancs, sárga, zöld, kék és ibolya (lila) színű pólóban, hat oszlopban vonulnak végig a városon a jelentkező iskolák között, folyamatosan gyarapítva a kígyót.
A város főterén egy közös versmondással zárul.
Mindig is izgatta a modern kor emberét a fény természete. Nem csoda tehát, ha az Einstein-féle általános relativitáselmélet kidolgozása után nem sokkal az foglalkoztatta a kutatókat, hogy hogyan viselkedik a fény a nagy tömegű csillagok, galaxisok, fekete lyukak közelében.
Az előadást dr. Barnaföldi Gergely Gábor az MTA WIGNER FK Részecske és Magfizikai Intézet kutatója tartja.
A veszprémi Lovassy László Gimnázium volt diákja, Ladányi Tamás asztrofotgráfus fotóiból nyílik kiállítás a gimnáziumban. A megnyitó előtt, 15 órától Ladányi Tamás tart előadást az asztrofotózás fizikai és művészi aspektusáról. A rendezvényhez kapcsolódóan kerül kiírásra az „Örökítsd meg a fényt” elnevezésű fotópályázat, melynek értékelését az előadáson hallgathatják meg, míg eredményhirdetését a kiállítás-megnyitón tudhatják meg a pályázók.
Immáron harmadik alkalommal rendezzük meg „Szárnyaló” Pünkösdi Népdalünnepünket, idén a Fény Nemzetközi Évének tiszteletére „Napom, napom, fényes napom” címmel.
Népdaléneklési Versenyünkön és Népzenei Találkozónkon a Pest megyei népzenét kedvelő fiatalokkal énekszóval, muzsikálással és táncházzal ünnepeljük a hagyományos magyar és nemzetiségi népi kultúra ránk maradt értékeit, nemzeti kincsünket: népdalainkat, népzenénket és néptáncunkat.
6-18 éves fiatalokat várunk magyar, szerb, horvát, német, szlovák, román vagy cigány népdalokkal és hangszeres muzsikával a következő kategóriákban: szólóének, szólóének népi hangszer kísérettel, csoportos ének népi hangszer kísérettel vagy anélkül, énekkettősök-hármasok, négy-tíz fős csoportok, osztályok.
A résztvevőket Gyémánt, Arany és Ezüst Dalosmadár címmel jutalmazza a neves zsűri, e különleges évben különdíjat nyerhetnek a fénnyel kapcsolatos témájú népdalokkal készülők.
Június 24 – Szent Iván napja, a nyári napforduló ünnepe, a szertartásos tűzgyújtás egyik jeles napja. A napfordulókat már a keresztény egyház létrejötte előtt megünnepelték, a Nap évenkénti megújulását kívánták mágikus úton elősegíteni.
A Szent Iván napi tűzgyújtás szokása Magyarországon az északi és déli peremvidéken maradt fenn legtovább. Szent Iván estéjén tüzet gyújtottak, majd azt körültáncolták. A tűz meggyújtásának különböző szertartásos módjai voltak, és sok egészségvarázsló hiedelem is fűződött hozzá. Zoborvidéken a fiatalokat párosító dalokkal összeénekelték, majd a párok átugrották a tüzet.
A táborban ezt a szokást elevenítjük fel. Kodály Zoltán századeleji zoborvidéki gyűjtéséből tanulunk énekeket. Koreográfiát tanulunk, amely a tűz körüli tánc, és az összeéneklés táncos része lesz. Az ének és a tánc kézműves foglalkozásokkal egészül ki. Nemez ékszereket készítünk melyek a Napot, Holdat, csillagot formázzák. A programra 8-18 éves korig fogadunk gyerekeket, maximum 40 főig.
A műsor egy látványos show. A gyerekek és a program megalkotója egy-egy dobon felemás verőkkel egy előre megírt – változatos, asszimetrikus ritmusokat is tartalmazó – darabot adnak elő. Mögöttük fényorgonákat helyezünk el, melyek az ütések hatására különböző színben játszanak. A programhoz műanyag hangolt csövek is kapcsolódnak.
A Deák 17 Galériában párhuzamosan két kiállítás lenne a Fény és fényjelenségek témában, az egyik kortárs művészek alkotásaiból válogatás, a másik térrészben pedig gyerekek és fiatalok pályázati anyaga.
Kiállítótér (Résztvevők: Kortárs művészek, idősebb és fiatal generációk egyaránt)
Művészeti alkotások bemutatása, melyek témában a fényhez kapcsolódnak, mint fény és árnyék hatás vagy tükröződések. A kiállítás a fény különböző megjelenési formáit vizsgálja a kortárs képzőművészetben. A spirituális és a technikai, vagyis a transzcendens és az „anyagként” funkcionáló fény közötti különbséget, esetleges párhuzamokat több alkotó művén keresztül járja körbe a tárlat.
A kiállításon szerepelnének installációk, fotók, festmények, objektek és pannók.
Foglalkoztató tér (Kiállítók: általános iskolák felső tagozatos diákjai és a középiskolások)
Pályázati felhívás A Deák 17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria fotópályázatot hirdet az általános iskolák felső tagozatos diákjai és a középiskolák tanulói számára. A pályázat témája a fény és fényjelenségek vizuális megformázása. A témában pályázni egyetlen fotóval vagy sorozattal lehet.