A Nap járásának mérését naponta készített fényképekkel rögzítik a bibós diákok. A projektet Csorba Imre koordinálja, segítői a diákok, a tanárok – kiemelten a matematika munkaközösség tagjai –, valamint a bibós alumnusok segítik.
Az analemmakészítés szakmai támogatója az iskola egykori diákja, dr. Horváth Gábor, az ELTE TTK docense.
Az esemény honlapja ide kattintva megtekinthető.
A 250 éves tatai gimnázium új természettudományi laboratóriumában október elején kezdtük meg a munkát. ( A Tatai Eötvös József Gimnázium Öveges Programja TÁMOP-3.1.3-11/2-2012-0014)
A kistérség 11 általános iskolájával állunk partneri kapcsolatban, a tanév során 330 labor órát tartunk a 7. és 8. osztályos tanulók számára. A hozzánk látogató gyerekek kistestvérei, illetve a partnereinkhez nem tartozó iskolák tanulói számára szervezzük a Tudományos játszóházat minden hónapban egy szombat délelőtt. Természetesen a szülőket és nagyszülőket is szeretettel várjuk, így azután óvodások is eljönnek hozzánk.
A kísérletek mindig más-más témakörhöz kapcsolódnak. Február végén a fény lesz a főszereplő: előállítjuk, elhajlítjuk, megtörjük, visszaverjük, szétszórjuk, felbontjuk, összekeverjük, polarizáljuk.
Kellékeink között lesznek a kisülési csövek, tanulói spektroszkópok, CD, többsugaras lézer, lencsék, tükrük, prizmák, reflektorok, színszűrők, polárszűrők, de kémiai eljárásokkal színes csapadékokat, oldatokat, szikrákat, vulkánokat is előállítunk. A fénymikroszkóppal egy csodálatos világot fedezhetünk fel a biológiai metszetek, apró élőlények, ásványok vizsgálata során. A hőkamerával a láthatatlan fényt is megfigyeljük.
A játszóházakban szokás, hogy apró tárgyakat készítenek a látogatók, amit végül haza is vihetnek. Nálunk most igazi ezüsttükröt varázsolhat mindenki egy kémcső belső falára, és reméljük, hogy örömet szerzünk majd vele!
„Legnagyobb boldogságom, ha másnak tudást és örömet nyújthatok” Öveges József
“A fény csak abban válik áldássá, aki másnak is ad belőle.” (Szilágyi Domokos)
Nemzetközi szakmai fórumot teremteni a kisgyermeknevelés aktuális kérdéseinek megvitatásához, a társadalmi dilemmák megfogalmazásához, a gyakorlati nevelőmunka sikereinek bemutatásához, a szakmai dialógus ösztönzéséhez és kiterjesztéséhez.
A konferencia első napján, plenáris ülésen külföldi vendégelőadók révén nemzetközi kitekintésre, találkozóra, a második napon, a szekciókban szakmai beszélgetésekre, műhelymunkára van lehetőség.
“A fény csak abban válik áldássá, aki másnak is ad belőle.” (Szilágyi Domokos)
Nemzetközi szakmai fórumot teremteni a kisgyermeknevelés aktuális kérdéseinek megvitatásához, a társadalmi dilemmák megfogalmazásához, a gyakorlati nevelőmunka sikereinek bemutatásához, a szakmai dialógus ösztönzéséhez és kiterjesztéséhez.
A konferencia első napján, plenáris ülésen külföldi vendégelőadók révén nemzetközi kitekintésre, találkozóra, a második napon, a szekciókban szakmai beszélgetésekre, műhelymunkára van lehetőség.
Alapfeltevésünk, hogy tanárként és diákként is közös nyelvünk lehet a mese, a testi és szellemi nevelésen túl a diákok lelki fejlődésére is figyelnünk kell. A mesén keresztül a diákok a felfedeztető tanítás (inqiury based learning) elemeire támaszkodva érthetik meg az őket körülvevő világ szabályszerűségeit. A tanulói kísérletezést, közvetlen tapasztalatszerzést egy, a hétköznapi életében megtapasztalható jelenség, a szivárvány több szempontból történő körüljárásával kívánjuk megvalósítani. A középiskolai oktatásunkban jól bevált színes kísérleteket módosítottuk óvodás és általános iskolás korosztály számára. A kísérleti bemutató alatt a gyerekek szüleikkel együtt végeznek színes kémiai kísérleteket, elsősorban hétköznapi alapanyagok felhasználásával.
Az esemény honlapja ide kattintva megtekinthető.
Június 24 – Szent Iván napja, a nyári napforduló ünnepe, a szertartásos tűzgyújtás egyik jeles napja. A napfordulókat már a keresztény egyház létrejötte előtt megünnepelték, a Nap évenkénti megújulását kívánták mágikus úton elősegíteni.
A Szent Iván napi tűzgyújtás szokása Magyarországon az északi és déli peremvidéken maradt fenn legtovább. Szent Iván estéjén tüzet gyújtottak, majd azt körültáncolták. A tűz meggyújtásának különböző szertartásos módjai voltak, és sok egészségvarázsló hiedelem is fűződött hozzá. Zoborvidéken a fiatalokat párosító dalokkal összeénekelték, majd a párok átugrották a tüzet.
A táborban ezt a szokást elevenítjük fel. Kodály Zoltán századeleji zoborvidéki gyűjtéséből tanulunk énekeket. Koreográfiát tanulunk, amely a tűz körüli tánc, és az összeéneklés táncos része lesz. Az ének és a tánc kézműves foglalkozásokkal egészül ki. Nemez ékszereket készítünk melyek a Napot, Holdat, csillagot formázzák. A programra 8-18 éves korig fogadunk gyerekeket, maximum 40 főig.
A World Science Forum egyik szekciója A Fény Nemzetközi Évéhez kapcsolódik.