A Fényút című kiállítás a Csáji Attila fényművész sokszálú életművének belső összefüggéseit és perspektíváit tárja föl, a formateremtő szándék és a tudományos kísérleti tevékenység között. A hatvanas-hetvenes évek klasszikussá nemesedett műveit az újabb, nagyszabású lézerinstallációs munkákkal együtt mutatják be a Műcsarnokban.
5-6. évfolyamos diákokból alakult 4 fős csapatok részére rendezett több lépcsős verseny.
A vetélkedővel kapcsolatos előzetes feladat:
A versenyzők készítsenek egy fénnyel kapcsolatos A/2-es tablót tetszőleges technikával. Az iskola és a csapat neve kerüljön fel a tabló hátoldalára! A tablókat a Bocskai Galériában állítjuk ki, és a vetélkedő részeként a csapatok fogják pontozni. Kérjük, hogy az elkészült munkákat február 23-ig juttassátok el a verseny helyszínére!
A vetélkedőn elsősorban kreativitást igénylő, játékos feladatokra számítsatok! (szókereső, szétvágott szöveg, kép összerakása, Internetes keresés…)
Témakörök:
- A Naprendszer
- Holográfia
- Fény a mindennapokban
- Fény a használati eszközökben
- Szivárvány
- Délibáb
- Színkeverés
- Fény a természetben (rejtőszín, szemfoltok, mimikri, színváltás, árnyékok…)
- A fény fizikai tulajdonságai
“A fény csak abban válik áldássá, aki másnak is ad belőle.” (Szilágyi Domokos)
Nemzetközi szakmai fórumot teremteni a kisgyermeknevelés aktuális kérdéseinek megvitatásához, a társadalmi dilemmák megfogalmazásához, a gyakorlati nevelőmunka sikereinek bemutatásához, a szakmai dialógus ösztönzéséhez és kiterjesztéséhez.
A konferencia első napján, plenáris ülésen külföldi vendégelőadók révén nemzetközi kitekintésre, találkozóra, a második napon, a szekciókban szakmai beszélgetésekre, műhelymunkára van lehetőség.
“A fény csak abban válik áldássá, aki másnak is ad belőle.” (Szilágyi Domokos)
Nemzetközi szakmai fórumot teremteni a kisgyermeknevelés aktuális kérdéseinek megvitatásához, a társadalmi dilemmák megfogalmazásához, a gyakorlati nevelőmunka sikereinek bemutatásához, a szakmai dialógus ösztönzéséhez és kiterjesztéséhez.
A konferencia első napján, plenáris ülésen külföldi vendégelőadók révén nemzetközi kitekintésre, találkozóra, a második napon, a szekciókban szakmai beszélgetésekre, műhelymunkára van lehetőség.
Alapfeltevésünk, hogy tanárként és diákként is közös nyelvünk lehet a mese, a testi és szellemi nevelésen túl a diákok lelki fejlődésére is figyelnünk kell. A mesén keresztül a diákok a felfedeztető tanítás (inqiury based learning) elemeire támaszkodva érthetik meg az őket körülvevő világ szabályszerűségeit. A tanulói kísérletezést, közvetlen tapasztalatszerzést egy, a hétköznapi életében megtapasztalható jelenség, a szivárvány több szempontból történő körüljárásával kívánjuk megvalósítani. A középiskolai oktatásunkban jól bevált színes kísérleteket módosítottuk óvodás és általános iskolás korosztály számára. A kísérleti bemutató alatt a gyerekek szüleikkel együtt végeznek színes kémiai kísérleteket, elsősorban hétköznapi alapanyagok felhasználásával.
Az esemény honlapja ide kattintva megtekinthető.
Legfontosabb célunk, megyénk alkotó diákspektrumának egy játékos ugyanakkor komoly felkészülést igénylő projektfolyamatba invitálása. Szeretnénk, ha az elkészült alkotások további természettudományos szerkezetek készítésére sarkallnák a kísérletezni vágyó tanulókat.
A verseny zárásának kiemelt momentuma egy közös beszélgetés és a planetáriumi előadás.
Mindig is izgatta a modern kor emberét a fény természete. Nem csoda tehát, ha az Einstein-féle általános relativitáselmélet kidolgozása után nem sokkal az foglalkoztatta a kutatókat, hogy hogyan viselkedik a fény a nagy tömegű csillagok, galaxisok, fekete lyukak közelében.
Az előadást dr. Barnaföldi Gergely Gábor az MTA WIGNER FK Részecske és Magfizikai Intézet kutatója tartja.
Immáron harmadik alkalommal rendezzük meg „Szárnyaló” Pünkösdi Népdalünnepünket, idén a Fény Nemzetközi Évének tiszteletére „Napom, napom, fényes napom” címmel.
Népdaléneklési Versenyünkön és Népzenei Találkozónkon a Pest megyei népzenét kedvelő fiatalokkal énekszóval, muzsikálással és táncházzal ünnepeljük a hagyományos magyar és nemzetiségi népi kultúra ránk maradt értékeit, nemzeti kincsünket: népdalainkat, népzenénket és néptáncunkat.
6-18 éves fiatalokat várunk magyar, szerb, horvát, német, szlovák, román vagy cigány népdalokkal és hangszeres muzsikával a következő kategóriákban: szólóének, szólóének népi hangszer kísérettel, csoportos ének népi hangszer kísérettel vagy anélkül, énekkettősök-hármasok, négy-tíz fős csoportok, osztályok.
A résztvevőket Gyémánt, Arany és Ezüst Dalosmadár címmel jutalmazza a neves zsűri, e különleges évben különdíjat nyerhetnek a fénnyel kapcsolatos témájú népdalokkal készülők.
Június 24 – Szent Iván napja, a nyári napforduló ünnepe, a szertartásos tűzgyújtás egyik jeles napja. A napfordulókat már a keresztény egyház létrejötte előtt megünnepelték, a Nap évenkénti megújulását kívánták mágikus úton elősegíteni.
A Szent Iván napi tűzgyújtás szokása Magyarországon az északi és déli peremvidéken maradt fenn legtovább. Szent Iván estéjén tüzet gyújtottak, majd azt körültáncolták. A tűz meggyújtásának különböző szertartásos módjai voltak, és sok egészségvarázsló hiedelem is fűződött hozzá. Zoborvidéken a fiatalokat párosító dalokkal összeénekelték, majd a párok átugrották a tüzet.
A táborban ezt a szokást elevenítjük fel. Kodály Zoltán századeleji zoborvidéki gyűjtéséből tanulunk énekeket. Koreográfiát tanulunk, amely a tűz körüli tánc, és az összeéneklés táncos része lesz. Az ének és a tánc kézműves foglalkozásokkal egészül ki. Nemez ékszereket készítünk melyek a Napot, Holdat, csillagot formázzák. A programra 8-18 éves korig fogadunk gyerekeket, maximum 40 főig.
A műsor egy látványos show. A gyerekek és a program megalkotója egy-egy dobon felemás verőkkel egy előre megírt – változatos, asszimetrikus ritmusokat is tartalmazó – darabot adnak elő. Mögöttük fényorgonákat helyezünk el, melyek az ütések hatására különböző színben játszanak. A programhoz műanyag hangolt csövek is kapcsolódnak.