A 250 éves tatai gimnázium új természettudományi laboratóriumában október elején kezdtük meg a munkát. ( A Tatai Eötvös József Gimnázium Öveges Programja TÁMOP-3.1.3-11/2-2012-0014)
A kistérség 11 általános iskolájával állunk partneri kapcsolatban, a tanév során 330 labor órát tartunk a 7. és 8. osztályos tanulók számára. A hozzánk látogató gyerekek kistestvérei, illetve a partnereinkhez nem tartozó iskolák tanulói számára szervezzük a Tudományos játszóházat minden hónapban egy szombat délelőtt. Természetesen a szülőket és nagyszülőket is szeretettel várjuk, így azután óvodások is eljönnek hozzánk.
A kísérletek mindig más-más témakörhöz kapcsolódnak. Február végén a fény lesz a főszereplő: előállítjuk, elhajlítjuk, megtörjük, visszaverjük, szétszórjuk, felbontjuk, összekeverjük, polarizáljuk.
Kellékeink között lesznek a kisülési csövek, tanulói spektroszkópok, CD, többsugaras lézer, lencsék, tükrük, prizmák, reflektorok, színszűrők, polárszűrők, de kémiai eljárásokkal színes csapadékokat, oldatokat, szikrákat, vulkánokat is előállítunk. A fénymikroszkóppal egy csodálatos világot fedezhetünk fel a biológiai metszetek, apró élőlények, ásványok vizsgálata során. A hőkamerával a láthatatlan fényt is megfigyeljük.
A játszóházakban szokás, hogy apró tárgyakat készítenek a látogatók, amit végül haza is vihetnek. Nálunk most igazi ezüsttükröt varázsolhat mindenki egy kémcső belső falára, és reméljük, hogy örömet szerzünk majd vele!
„Legnagyobb boldogságom, ha másnak tudást és örömet nyújthatok” Öveges József
A Fényút című kiállítás a Csáji Attila fényművész sokszálú életművének belső összefüggéseit és perspektíváit tárja föl, a formateremtő szándék és a tudományos kísérleti tevékenység között. A hatvanas-hetvenes évek klasszikussá nemesedett műveit az újabb, nagyszabású lézerinstallációs munkákkal együtt mutatják be a Műcsarnokban.
A Nemzetközi Fényszimpóziumok kezdeményezője Csáji Attila volt 1993-ban. Javaslatára az 1996-os szimpózium résztvevői megalapították a Nemzetközi Kepes Társaságot, amelynek létrejöttét nagymértékben segítette az MIT művészeti kutatóközpontja (CAVS), különösképpen Paul Earls fényművész. Az azóta rendszeresen megrendezett fényszimpozionokon a Társaság tagjai és meghívott előadók a tudomány és a művészet mai együttgondolkodási lehetőségeiről értekeznek. A szimpóziumok célja a művészeti kutatások eredményeinek bemutatásával a humán és technikai kultúra párbeszédének termékeny fenntartása. A 2015. évi Nemzetközi Fényszimpóziumnak külön jelentőséget ad, hogy a Fény Éve nemzetközi rendezvénysorozatnak ez az első magyarországi művészeti eseménye, melyen ezalkalommal a Társaság tagjai széles szakmai közönség előtt mutatkoznak be. A szimpoziont a rendezők a közelmúltban elhunyt Otto Piene (1928-2014) képzőművész emlékének ajánlják, aki Kepes György után a CAVS igazgatója volt.
5-6. évfolyamos diákokból alakult 4 fős csapatok részére rendezett több lépcsős verseny.
A vetélkedővel kapcsolatos előzetes feladat:
A versenyzők készítsenek egy fénnyel kapcsolatos A/2-es tablót tetszőleges technikával. Az iskola és a csapat neve kerüljön fel a tabló hátoldalára! A tablókat a Bocskai Galériában állítjuk ki, és a vetélkedő részeként a csapatok fogják pontozni. Kérjük, hogy az elkészült munkákat február 23-ig juttassátok el a verseny helyszínére!
A vetélkedőn elsősorban kreativitást igénylő, játékos feladatokra számítsatok! (szókereső, szétvágott szöveg, kép összerakása, Internetes keresés…)
Témakörök:
- A Naprendszer
- Holográfia
- Fény a mindennapokban
- Fény a használati eszközökben
- Szivárvány
- Délibáb
- Színkeverés
- Fény a természetben (rejtőszín, szemfoltok, mimikri, színváltás, árnyékok…)
- A fény fizikai tulajdonságai
Alapfeltevésünk, hogy tanárként és diákként is közös nyelvünk lehet a mese, a testi és szellemi nevelésen túl a diákok lelki fejlődésére is figyelnünk kell. A mesén keresztül a diákok a felfedeztető tanítás (inqiury based learning) elemeire támaszkodva érthetik meg az őket körülvevő világ szabályszerűségeit. A tanulói kísérletezést, közvetlen tapasztalatszerzést egy, a hétköznapi életében megtapasztalható jelenség, a szivárvány több szempontból történő körüljárásával kívánjuk megvalósítani. A középiskolai oktatásunkban jól bevált színes kísérleteket módosítottuk óvodás és általános iskolás korosztály számára. A kísérleti bemutató alatt a gyerekek szüleikkel együtt végeznek színes kémiai kísérleteket, elsősorban hétköznapi alapanyagok felhasználásával.
Az esemény honlapja ide kattintva megtekinthető.
Fókuszban a FÉNY! A 2015 év “A Fény Nemzetközi Éve” számos rendezvény zajlik ennek jegyében. “A fizika mindenkié” napot is ennek keretében, ehhez illeszkedve szervezzük meg. A rendezvény célja, hogy egy nap minden a fizikáról szóljon, – a fényről (de nem kizáróan) -, hogy rámutassunk a fizika nélkülözhetetlenségére illetve, hogy ez a tantárgy is lehet vonzó, szép és rendkívül érdekes. A fényhez köthető bármely kísérlet, előadás, játékos fizika óra, fotópályázat, fényjelenségek megfigyeléséhez köthető tevékenységgel részt vehetsz, csak regisztrálj a Programajánlat menüpontban és mutasd meg hogy mit csinálsz ezen a napon barátaiddal, szüleiddel, tanáraiddal…
Legfontosabb célunk, megyénk alkotó diákspektrumának egy játékos ugyanakkor komoly felkészülést igénylő projektfolyamatba invitálása. Szeretnénk, ha az elkészült alkotások további természettudományos szerkezetek készítésére sarkallnák a kísérletezni vágyó tanulókat.
A verseny zárásának kiemelt momentuma egy közös beszélgetés és a planetáriumi előadás.
Az Európai Fizikai Társulat (EPS) kezdeményezésére 2015 „A fény nemzetközi éve”. Az ENSZ és az UNESCO világeseménnyé emelte a kezdeményezést, ezért ebben az évben kiemelt figyelmet kap a fény tudományos, oktatási, technológiai orvosi és egyéb alkalmazásai.
Ebből az alkalomból a Kecskeméti Katona József Gimnázium egy nagyszabású városi megmozdulást kezdeményez az oktatási intézmények tanulói (szülei) részvételével.
A sétáló szivárvány
megvalósítására, hívjuk tehát a város iskoláit, mely az oktatási intézmények közötti, a szivárvány színeibe öltözött diákok felvonulásával jeleníti meg ezt a mindenki számára ismert gyönyörű természeti jelenséget.
A résztvevők vörös, narancs, sárga, zöld, kék és ibolya (lila) színű pólóban, hat oszlopban vonulnak végig a városon a jelentkező iskolák között, folyamatosan gyarapítva a kígyót.
A város főterén egy közös versmondással zárul.
Immáron harmadik alkalommal rendezzük meg „Szárnyaló” Pünkösdi Népdalünnepünket, idén a Fény Nemzetközi Évének tiszteletére „Napom, napom, fényes napom” címmel.
Népdaléneklési Versenyünkön és Népzenei Találkozónkon a Pest megyei népzenét kedvelő fiatalokkal énekszóval, muzsikálással és táncházzal ünnepeljük a hagyományos magyar és nemzetiségi népi kultúra ránk maradt értékeit, nemzeti kincsünket: népdalainkat, népzenénket és néptáncunkat.
6-18 éves fiatalokat várunk magyar, szerb, horvát, német, szlovák, román vagy cigány népdalokkal és hangszeres muzsikával a következő kategóriákban: szólóének, szólóének népi hangszer kísérettel, csoportos ének népi hangszer kísérettel vagy anélkül, énekkettősök-hármasok, négy-tíz fős csoportok, osztályok.
A résztvevőket Gyémánt, Arany és Ezüst Dalosmadár címmel jutalmazza a neves zsűri, e különleges évben különdíjat nyerhetnek a fénnyel kapcsolatos témájú népdalokkal készülők.
A World Science Forum egyik szekciója A Fény Nemzetközi Évéhez kapcsolódik.