Alapfeltevésünk, hogy tanárként és diákként is közös nyelvünk lehet a mese, a testi és szellemi nevelésen túl a diákok lelki fejlődésére is figyelnünk kell. A mesén keresztül a diákok a felfedeztető tanítás (inqiury based learning) elemeire támaszkodva érthetik meg az őket körülvevő világ szabályszerűségeit. A tanulói kísérletezést, közvetlen tapasztalatszerzést egy, a hétköznapi életében megtapasztalható jelenség, a szivárvány több szempontból történő körüljárásával kívánjuk megvalósítani. A középiskolai oktatásunkban jól bevált színes kísérleteket módosítottuk óvodás és általános iskolás korosztály számára. A kísérleti bemutató alatt a gyerekek szüleikkel együtt végeznek színes kémiai kísérleteket, elsősorban hétköznapi alapanyagok felhasználásával.
Az esemény honlapja ide kattintva megtekinthető.
Fókuszban a FÉNY! A 2015 év “A Fény Nemzetközi Éve” számos rendezvény zajlik ennek jegyében. “A fizika mindenkié” napot is ennek keretében, ehhez illeszkedve szervezzük meg. A rendezvény célja, hogy egy nap minden a fizikáról szóljon, – a fényről (de nem kizáróan) -, hogy rámutassunk a fizika nélkülözhetetlenségére illetve, hogy ez a tantárgy is lehet vonzó, szép és rendkívül érdekes. A fényhez köthető bármely kísérlet, előadás, játékos fizika óra, fotópályázat, fényjelenségek megfigyeléséhez köthető tevékenységgel részt vehetsz, csak regisztrálj a Programajánlat menüpontban és mutasd meg hogy mit csinálsz ezen a napon barátaiddal, szüleiddel, tanáraiddal…
Legfontosabb célunk, megyénk alkotó diákspektrumának egy játékos ugyanakkor komoly felkészülést igénylő projektfolyamatba invitálása. Szeretnénk, ha az elkészült alkotások további természettudományos szerkezetek készítésére sarkallnák a kísérletezni vágyó tanulókat.
A verseny zárásának kiemelt momentuma egy közös beszélgetés és a planetáriumi előadás.
Az Európai Fizikai Társulat (EPS) kezdeményezésére 2015 „A fény nemzetközi éve”. Az ENSZ és az UNESCO világeseménnyé emelte a kezdeményezést, ezért ebben az évben kiemelt figyelmet kap a fény tudományos, oktatási, technológiai orvosi és egyéb alkalmazásai.
Ebből az alkalomból a Kecskeméti Katona József Gimnázium egy nagyszabású városi megmozdulást kezdeményez az oktatási intézmények tanulói (szülei) részvételével.
A sétáló szivárvány
megvalósítására, hívjuk tehát a város iskoláit, mely az oktatási intézmények közötti, a szivárvány színeibe öltözött diákok felvonulásával jeleníti meg ezt a mindenki számára ismert gyönyörű természeti jelenséget.
A résztvevők vörös, narancs, sárga, zöld, kék és ibolya (lila) színű pólóban, hat oszlopban vonulnak végig a városon a jelentkező iskolák között, folyamatosan gyarapítva a kígyót.
A város főterén egy közös versmondással zárul.
Mindig is izgatta a modern kor emberét a fény természete. Nem csoda tehát, ha az Einstein-féle általános relativitáselmélet kidolgozása után nem sokkal az foglalkoztatta a kutatókat, hogy hogyan viselkedik a fény a nagy tömegű csillagok, galaxisok, fekete lyukak közelében.
Az előadást dr. Barnaföldi Gergely Gábor az MTA WIGNER FK Részecske és Magfizikai Intézet kutatója tartja.
A veszprémi Lovassy László Gimnázium volt diákja, Ladányi Tamás asztrofotgráfus fotóiból nyílik kiállítás a gimnáziumban. A megnyitó előtt, 15 órától Ladányi Tamás tart előadást az asztrofotózás fizikai és művészi aspektusáról. A rendezvényhez kapcsolódóan kerül kiírásra az „Örökítsd meg a fényt” elnevezésű fotópályázat, melynek értékelését az előadáson hallgathatják meg, míg eredményhirdetését a kiállítás-megnyitón tudhatják meg a pályázók.
Immáron harmadik alkalommal rendezzük meg „Szárnyaló” Pünkösdi Népdalünnepünket, idén a Fény Nemzetközi Évének tiszteletére „Napom, napom, fényes napom” címmel.
Népdaléneklési Versenyünkön és Népzenei Találkozónkon a Pest megyei népzenét kedvelő fiatalokkal énekszóval, muzsikálással és táncházzal ünnepeljük a hagyományos magyar és nemzetiségi népi kultúra ránk maradt értékeit, nemzeti kincsünket: népdalainkat, népzenénket és néptáncunkat.
6-18 éves fiatalokat várunk magyar, szerb, horvát, német, szlovák, román vagy cigány népdalokkal és hangszeres muzsikával a következő kategóriákban: szólóének, szólóének népi hangszer kísérettel, csoportos ének népi hangszer kísérettel vagy anélkül, énekkettősök-hármasok, négy-tíz fős csoportok, osztályok.
A résztvevőket Gyémánt, Arany és Ezüst Dalosmadár címmel jutalmazza a neves zsűri, e különleges évben különdíjat nyerhetnek a fénnyel kapcsolatos témájú népdalokkal készülők.
Június 24 – Szent Iván napja, a nyári napforduló ünnepe, a szertartásos tűzgyújtás egyik jeles napja. A napfordulókat már a keresztény egyház létrejötte előtt megünnepelték, a Nap évenkénti megújulását kívánták mágikus úton elősegíteni.
A Szent Iván napi tűzgyújtás szokása Magyarországon az északi és déli peremvidéken maradt fenn legtovább. Szent Iván estéjén tüzet gyújtottak, majd azt körültáncolták. A tűz meggyújtásának különböző szertartásos módjai voltak, és sok egészségvarázsló hiedelem is fűződött hozzá. Zoborvidéken a fiatalokat párosító dalokkal összeénekelték, majd a párok átugrották a tüzet.
A táborban ezt a szokást elevenítjük fel. Kodály Zoltán századeleji zoborvidéki gyűjtéséből tanulunk énekeket. Koreográfiát tanulunk, amely a tűz körüli tánc, és az összeéneklés táncos része lesz. Az ének és a tánc kézműves foglalkozásokkal egészül ki. Nemez ékszereket készítünk melyek a Napot, Holdat, csillagot formázzák. A programra 8-18 éves korig fogadunk gyerekeket, maximum 40 főig.
A World Science Forum egyik szekciója A Fény Nemzetközi Évéhez kapcsolódik.