Iskolánk kamraszínházában (zárt – elsötétített terem) lehetőség nyílik kéthetente fényfestésre, hosszú záridejű képek készítésére.
Következő alkalom: 2015.02.25 délután 14 óra
Előzetes jelentkezés külsősöknek lehetséges: takacs.istvan.arpad@gmail.com ra írva egy levelet
A már elkészült alkotások ide kattintva megtekinthetők, a galériában.
A promóciós videót ide kattintva érhető el.
Az esemény honlapja ide kattintva megtekinthető.
A 250 éves tatai gimnázium új természettudományi laboratóriumában október elején kezdtük meg a munkát. ( A Tatai Eötvös József Gimnázium Öveges Programja TÁMOP-3.1.3-11/2-2012-0014)
A kistérség 11 általános iskolájával állunk partneri kapcsolatban, a tanév során 330 labor órát tartunk a 7. és 8. osztályos tanulók számára. A hozzánk látogató gyerekek kistestvérei, illetve a partnereinkhez nem tartozó iskolák tanulói számára szervezzük a Tudományos játszóházat minden hónapban egy szombat délelőtt. Természetesen a szülőket és nagyszülőket is szeretettel várjuk, így azután óvodások is eljönnek hozzánk.
A kísérletek mindig más-más témakörhöz kapcsolódnak. Február végén a fény lesz a főszereplő: előállítjuk, elhajlítjuk, megtörjük, visszaverjük, szétszórjuk, felbontjuk, összekeverjük, polarizáljuk.
Kellékeink között lesznek a kisülési csövek, tanulói spektroszkópok, CD, többsugaras lézer, lencsék, tükrük, prizmák, reflektorok, színszűrők, polárszűrők, de kémiai eljárásokkal színes csapadékokat, oldatokat, szikrákat, vulkánokat is előállítunk. A fénymikroszkóppal egy csodálatos világot fedezhetünk fel a biológiai metszetek, apró élőlények, ásványok vizsgálata során. A hőkamerával a láthatatlan fényt is megfigyeljük.
A játszóházakban szokás, hogy apró tárgyakat készítenek a látogatók, amit végül haza is vihetnek. Nálunk most igazi ezüsttükröt varázsolhat mindenki egy kémcső belső falára, és reméljük, hogy örömet szerzünk majd vele!
„Legnagyobb boldogságom, ha másnak tudást és örömet nyújthatok” Öveges József
Alapfeltevésünk, hogy tanárként és diákként is közös nyelvünk lehet a mese, a testi és szellemi nevelésen túl a diákok lelki fejlődésére is figyelnünk kell. A mesén keresztül a diákok a felfedeztető tanítás (inqiury based learning) elemeire támaszkodva érthetik meg az őket körülvevő világ szabályszerűségeit. A tanulói kísérletezést, közvetlen tapasztalatszerzést egy, a hétköznapi életében megtapasztalható jelenség, a szivárvány több szempontból történő körüljárásával kívánjuk megvalósítani. A középiskolai oktatásunkban jól bevált színes kísérleteket módosítottuk óvodás és általános iskolás korosztály számára. A kísérleti bemutató alatt a gyerekek szüleikkel együtt végeznek színes kémiai kísérleteket, elsősorban hétköznapi alapanyagok felhasználásával.
Az esemény honlapja ide kattintva megtekinthető.
Az Európai Fizikai Társulat (EPS) kezdeményezésére 2015 „A fény nemzetközi éve”. Az ENSZ és az UNESCO világeseménnyé emelte a kezdeményezést, ezért ebben az évben kiemelt figyelmet kap a fény tudományos, oktatási, technológiai orvosi és egyéb alkalmazásai.
Ebből az alkalomból a Kecskeméti Katona József Gimnázium egy nagyszabású városi megmozdulást kezdeményez az oktatási intézmények tanulói (szülei) részvételével.
A sétáló szivárvány
megvalósítására, hívjuk tehát a város iskoláit, mely az oktatási intézmények közötti, a szivárvány színeibe öltözött diákok felvonulásával jeleníti meg ezt a mindenki számára ismert gyönyörű természeti jelenséget.
A résztvevők vörös, narancs, sárga, zöld, kék és ibolya (lila) színű pólóban, hat oszlopban vonulnak végig a városon a jelentkező iskolák között, folyamatosan gyarapítva a kígyót.
A város főterén egy közös versmondással zárul.
Immáron harmadik alkalommal rendezzük meg „Szárnyaló” Pünkösdi Népdalünnepünket, idén a Fény Nemzetközi Évének tiszteletére „Napom, napom, fényes napom” címmel.
Népdaléneklési Versenyünkön és Népzenei Találkozónkon a Pest megyei népzenét kedvelő fiatalokkal énekszóval, muzsikálással és táncházzal ünnepeljük a hagyományos magyar és nemzetiségi népi kultúra ránk maradt értékeit, nemzeti kincsünket: népdalainkat, népzenénket és néptáncunkat.
6-18 éves fiatalokat várunk magyar, szerb, horvát, német, szlovák, román vagy cigány népdalokkal és hangszeres muzsikával a következő kategóriákban: szólóének, szólóének népi hangszer kísérettel, csoportos ének népi hangszer kísérettel vagy anélkül, énekkettősök-hármasok, négy-tíz fős csoportok, osztályok.
A résztvevőket Gyémánt, Arany és Ezüst Dalosmadár címmel jutalmazza a neves zsűri, e különleges évben különdíjat nyerhetnek a fénnyel kapcsolatos témájú népdalokkal készülők.
Irodalmi est, amelyen Szabó T. Anna fényihletésű verseiből olvas fel és elemez, Péterfy Gergely a fény és felvilágosodás témájáról ad elő, valamint Závada Pál a fényképezésről mint a fény művészetéről beszél. Az előadásokat követően Dukay Barnabás fénnyel kapcsolatos műveiből csendül fel válogatás az Anima Musicae Kamarazenekar tolmácsolásában; maga a szerző vezényel.
Részletes program
Péterfy Gergely: “Szofi a sötétben”
Szabó T. Anna: „Erős ragyogás”
Závada Pál: Természetes fény – a Weisz-féle napfényműterem
Válogatás Dukay Barnabás fénnyel kapcsolatos műveiből.
Dukay Barnabás: Fölizzás a tüzekben – nonett három hegedűre, három mélyhegedűre és három gordonkára
Dukay Barnabás: …napfényből, vízből és kövekből… – hangköltemény két hegedűre
Eric Satie – Dukay Barnabás: A Názáreti második darabja – hangszeres responzórium szóló hegedúre, szóló gordonkára és vonós kamaraegyüttesre
Dukay Barnabás: Szellő fodrozta víztükör a hajnali fényben – hangszeres motetta négy hegedűre és négy mélyhegedűre
előadók: Péterfy Gergely, Szabó T. Anna és Závada Pál
zene: Anima Musicae Kamarazenekar
vezényel: Dukay Barnabás